Mano mama
(Mia Madre)

Tikrovė ir jos dublikatai pagal Nanni Moretti


Režisierius Nanni Moretti
Scenarijaus autoriai Nanni Moretti, Francesco Piccolo, Valia Santella
Operatorius Arnaldo Catinari
Vaidina Margherita Buy, John Turturro, Giulia Lazzarini, Nanni Moretti, Beatrice Mancini

2015, Italija, Prancūzija, 106 min. Platintojas Lietuvoje „A-One Films Baltic“


Iš pirmo žvilgsnio situacija, kai pusamžis vyras nusprendžia sukurti lyrišką dramą apie savo mamą, atrodo keista ir tipiškai „itališka“. Tačiau Nanni Moretti juosta „Mano mama“ narsto ne tik tėvų ir vaikų tarpusavio ryšį. Vienas žymiausių Italijos kinematografininkų vėl grįžo prie tokių temų kaip kinas, artimųjų netektis ir jos akistatoje kylantys prieštaringi jausmai: įtampa, liūdesys, baimė, bejėgiškumas, tuštuma, kaltė... Perteikti tokį platų sudėtingų emocijų spektrą Moretti patikėjo aktorei Margeritai Buy, kuri vaidina režisieriaus alter ego. Nors dėl tokio sprendimo jam teko ne kartą aiškintis, kiekviena proga duodamas interviu jis pabrėždavo: „Iš pat pradžių žinojau, kad tai turi būti moteris, nes daug įdomiau šią istoriją papasakoti iš moters perspektyvos.“

 

Taigi, Moretti sąmoningai sukeitė stereotipinius lyčių vaidmenis, tai, ką mes esame pratę sieti su moteriškumu arba vyriškumu. „Pasivertęs“ režisiere Margerita, jis pasakoja apie savo patirtį, kai 2011 m., montuojant filmą „Turime popiežių!“, mirė jo motina Agata, visą gyvenimą dirbusi lotynų kalbos mokytoja. „Mano mama“ aiškiai nurodo, kad remiamasi autobiografinėmis realijomis, dar daugiau – filmavimo interjeruose Moretti panaudojo tėvų knygas, davė Margeritai vairuoti savo automobilį, o aktorę Giulią Lazzarini aprengė mirusios motinos drabužiais. Sakytum, kiek ekscentriškas režisieriaus bandymas pritaikyti autoterapiją ir išsivaduoti nuo skausmingų prisiminimų, tačiau šio italų kino kūrėjo, pradėjusio karjerą nuo mėgėjiškų filmų ir palaipsniui tapusio „gyvuoju klasiku“, stiprybė yra ta, kad, nepaisant visų intymių detalių, pasitelkęs paslaptingą kino alchemiją jis sugeba meno kūriniu paversti grubią gyvenimo realybę. Ši transformacija tikriausiai įvyko dar 1993 m., kai į filmą „Brangus dienorašti“ Nanni Moretti sudėjo visas savo slaptas mintis, troškimus, net kovą su vėžiu lydėjusias fobijas ir... tapo pripažintu Kanų festivalio favoritu. Tačiau kad ir kokios glaudžios būtų režisieriaus kūrybos ir asmeninio gyvenimo sąsajos, negalima teigti, kad jis užsidaro tik savo problemų rate, susitelkdamas į jam vienam svarbius dalykus. Moretti yra ir atidus šiuolaikinio Italijos gyvenimo stebėtojas, fiksuojantis modernybės grimasas ir darbų, pareigų, ambicijų sūkuryje besiblaškančius žmones.

Didžiulis tempas, nerimas dėl ateities, stresas – tai nuolatiniai Margeritos palydovai. Ją galima apibūdinti kaip gražią, profesinėje srityje daug pasiekusią ir sėkmės sulaukusią moterį, – panašių pavyzdžių pilna ir nūdienos kine, ir žiniasklaidoje. Būdama režisierė, ji komanduoja ištisai aktorių, vaizdo ir garso operatorių bei įvairiausio plauko pagalbininkų ir statistų armijai. Žinoma, filmavimo aikštelėje jie privalo paklusti, nors ir ne visuomet supranta, ko iš jų reikalaujama. Tačiau valdyti įvykius ir santykius asmeninėje plotmėje nėra taip paprasta. Darboholizmo ir siekio dominuoti kaina puikiai visiems žinoma: sugriuvusi šeima, sutrūkinėję ryšiai, slepiamas nepasitikėjimas savimi, kaip ir savo kolegomis bei artimaisiais... Mirties kaimynystėje visi sielos įtrūkimai dar labiau išryškėja, o abejonės suintensyvėja. Margerita, iš pažiūros stipri ir nepriklausoma, klaidžioja po savo gyvenimą tarytum po tankų, rūke skendintį mišką. Kadangi išeities iš susidariusios painiavos nesimato, ji negali rasti nei ramybės, nei pusiausvyros. Protui blokuojant tai, kas iš tikrųjų vyksta aplinkui, belieka neigti net akivaizdžius dalykus, kaip ir gydytojų žodžius apie motinos būklę. Tačiau spaudos konferencijoje prieš būrį susirinkusių žurnalistų Margerita išdrįsta pripažinti, kad iš tiesų ji nekontroliuoja situacijos ir ištaria ją pačią diskredituojančią frazę: „Visi mano, kad aš suprantu, kas vyksta, kad interpretuoju tikrovę, bet aš jau seniai nieko nebesuprantu.“

Nanni Moretti, atidavęs šią išpažinties naštą savo kolegei Margeritai Buy, ne kartą vaidinusiai jo filmuose, pats pasirinko kone angelišką gerojo brolio Džiovanio vaidmenį. Galbūt tai – trokštamo idealo ilgesys ir šiokia tokia režisieriaus emocinė ir meninė satisfakcija? Šiaip ar taip, Džiovanis filme „Mano mama“ elgiasi priešingai nei tarp darbo, namų ir ligoninės besiblaškanti Margerita. Darbas jam akivaizdžiai netenka prasmės, jis kone vienintelis filme apdovanotas gilesne įžvalga ir iš tikrųjų suvokia, kad su mirtimi nepasiderėsi. O narplioti tarpusavio santykius ir spręsti moralines dilemas palieka moterims. Ne tik Margeritai, kuriai filme tenka didžiausias krūvis, bet ir mirštančiai Adai bei jos anūkei Livijai (Beatrice Mancini). Jos atstovauja trims skirtingoms kartoms su skirtingais požiūriais, charakteriais ir nevienoda gyvenimo patirtimi. Taigi, ko per savo skubą nepastebi mama, puikiai supranta močiutė. Moretti šiuo atveju ir vėl išlošia atskleisdamas, kiek daug mes nežinome apie savo artimuosius. Be to, 62 metų režisierius į pasakojimo audinį meistriškai įpina ne tik savo prisiminimus, bet ir ironiškas pastabas, kino filmų citatas. Kartais neaišku, ar matai vadinamąją „tikrovę“, ar tai tėra tik kurio nors personažo fantazija, o galbūt – sapnas, kaip nesibaigianti žmonių eilė, laukianti prie kino teatro, kur kaba Wimo Wenderso filmo „Dangus virš Berlyno“ afiša. Amerikiečių aktorius Baris (John Turturro) kiekviena proga kliedi apie Stanley Kubricką ir, tarsi to dar būtų negana, sukelia dar didesnę itališkai chaotiško kūrybinio proceso sumaištį.

Klausimas, ar galima dėti lygybės ženklą tarp gyvenimo ir kino, sakyčiau, lieka atviras, nors ir viena, ir kita, pagal Nanni Moretti, yra tragikomedija su absurdo elementais, apie ką galima kalbėti tik juokiantis pro ašaras.