Jaučiu trauką laikui, kuriame negyvenau

Pokalbis su reisieriumi Jurgiu Matuleviiumi

Sunkiai kino ekrane „prijaukinam“ Antano kmos proz, prietaringLietuvos istorijos puslapį į ekranusimojo perkelti jaunosios kartos reisierius Jurgis Matuleviius. Debiutinilgo metrao vaidybinfilm„Izaokas“ jis kuria pagal to paties pavadinimo kmos apysak. Darbams artjant prie pabaigos, apie filmkalbams su reisieriumi.

Gal galite trumpai pristatyti, apie kpasakos „Izaokas“?

Filmas kalba apie tris draugus, kurie buvo išskirti istorinių aplinkybių: karo, emigracijos. Jie visi susitinka po dvidešimties metų ir bando susigrąžinti prarastą laiką, tačiau supranta, kad to padaryti neįmanoma.

Ar viskas prasidjo nuo Antano kmos apysakos? Kuo Jus patraukė šis pasakojimas ir kada nusprendte, kad imsits kurti film?

Antanas Škėma yra mano mėgstamiausias lietuvių rašytojas, man regis, todėl, kad jis nelietuviškas. Kažkur skaičiau, kad jeigu jis būtų rašęs angliškai, būtų tapęs labai garsus. Man jis primena bitnikus – Alleną Ginsbergą ar Williamą S. Burroughsą, nors savo geriausius kūrinius parašė anksčiau nei jie. Škėma mane patraukė savo kūrinių siurrealistine, nihilistine poetika, modernia kūrinio forma, struktūra. Perskaičius apysaką „Izaokas“, mane šokiravo „Lietūkio“ garažo žudynės. Pagrindinis herojus Andrius Gluosnis karo isterijos įkarštyje nužudo žmogų. Po daugelio metų kaltės jausmas jį vis dar slegia, veda beprotybės link. Ši beprotybės tema, labai mėgstama Škėmos, artima ir man, ją jau bandžiau nagrinėti savo trumpametražiuose filmuose. Taigi Škėmos kūrinyje radau tą literatūrinį pagrindą, kurio seniai ieškojau savo pirmajam ilgo metražo filmui.

Prisimenant trumpametražį film„Tardytojas“, panau, kad Jus domina „tamsioji“ Lietuvos istorijos pus. Kuo traukia praeities erdvs ir kaip jas mato reisierius, pats negyvens tais laikais? Ar svarbus istorinis autentikumas, ar, prieingai, – tai laisva interpretacija?

Mane visada traukė laikas, kuriame negyvenau. Jis teikia erdvės mano vaizduotei ir įvykių interpretacijai. Kurdamas šį filmą daugiau dėmesio skyriau interpretacijai, norėjau sukurti pasaulį su jo taisyklėmis ir principais, kur įstrigęs žmogus ieško kelio į atleidimą. Taip dariau tam, kad labiau susitelkčiau į siužetą, kuris, mano manymu, yra universalus ir galėtų būti pasakojamas ir tada, ir dabar.

Kokio iankstinio pasiruoimo (vertinant ir tai, kad tema gana kontroversika) reikjo ir ktai davfilmui?

Rašant filmo scenarijų konsultavomės su įvairių sričių specialistais. Kartu su filosofu Nerijumi Mileriumi dirbome Lietuvos ypatingajame archyve, kur studijavome Vilijampolės ir kitų žudynių bylas. Ypač gilinomės į aukos ir žudiko santykį, jo specifiką mums padėjo suprasti psichologai. Taip pat dalyvavome psichologiniuose šeimos konsteliacijų seansuose. Scenarijų skaitė ir komentavo Irena Veisaitė, kurios dėdė Jurgis Štromas buvo nužudytas „Lietūkio“ garaže.

Kas buvo svarbiausia renkantis filmavimo grup– nuo operatoriaus iki aktori?

Filmavimo grupė pradėjo burtis dar Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje studijų metais, ten susipažinau su operatoriumi Narvydu Naujaliu ir prodiuseriu Stasiu Baltakiu. Vėliau dirbdamas pas Šarūną Bartą susipažinau su filmo dailininku Pauliumi Aniču. Perrašant scenarijų reikėjo dar vienos ar dviejų nuomonių, taip į komandą įsijungė Nerijus Milerius ir Saulė Bliuvaitė, ji vėliau perėmė scenarijų į savo rankas. Man atrodo, visi šie žmonės atėjo neatsitiktinai, nes mus traukia panašūs dalykai, panašiai galvojame ir apie kūrybą. Tad viską galėjome jungti, vienas kitą papildyti. Kai kuriuos aktorius vaidinant filme įsivaizdavau jau seniai, kai kuriems specialiai rašiau vaidmenį jį ar ją pažinodamas. Svarbiausia renkantis žmones – kad tarp jų vyktų dialogas, nes šnekėti monologu labai sunku, tai atsibosta.

kmos apysaka pasiymi savo nuotaika, scenarijaus autorius, operatorius, aktoriai ir kiti taip pat turi savo poir. Kaip pavyko visksuderinti? Kokius reikalavimus klte filmo operatoriui ir dailininkui (kuriant filmo erdvs nuotaik, estetik)? Kaip vyko darbas su aktoriais?

Taip, kiekvienas žmogus turi savo požiūrį, bet dirbama kartu tikriausiai dėl to, kad vizijos yra artimos viena kitai. Labai džiaugiuosi visomis naujomis pažintimis, kuriomis apdovanojo šitas filmas. Rašant scenarijų vyksta didžiausias darbas, nes turi parengti veiksmų planą visiems žmonėms, kurie vėliau ateis ir kurs erdvę, nuotaiką, charakterį. Matyt, dėl to scenarijaus rašymas užtruko keletą metų, o galbūt ir dėl to, kad tai pirmas filmas, į kurį norisi sudėti viską, ką turi sukaupęs. Todėl dirbdamas su Saule Bliuvaite ir Nerijumi Mileriumi sugebėjau išsigryninti savo mintis ir įsileisti jų idėjas, o po to jau radome bendrus sprendimus. Su operatoriumi Narvydu ir dailininku Pauliumi dirbu jau ganėtinai seniai. Esame sutarę, kad niekada nestatysime dekoracijų, filmuosime ten, kur žmogus gyvena, ir taip, kaip mums padiktuos mizanscenos. Tad ieškodami tinkamo kadro ar įrengdami kambarį bandome įsivaizduoti, kad čia gyventume patys, pagauti gražiausiai krintančią šviesą. Šis užsiėmimas man yra didžiausias malonumas, priverčiantis įsijausti į kuriamą personažą ir galbūt geriau jį suprasti bei sugebėti patarti aktoriui.

Penkeri metai – pakankamai ilgas laiko tarpas vieno filmo krimui. Ar bgant metams pirminiai sprendimai keitsi? Ar paskutiniais metais nekilo noras pakeisti to, kas buvo nufilmuota anksiau?

Filmavome dvejus paskutinius metus. Prieš tai rašėme ir perrašinėjome scenarijų, bandydami gauti pinigų filmo gamybai. Iš tikrųjų, kuo ilgiau sėdi prie vienos minties ar idėjos, tuo greičiau tau ji atsibosta ir norisi ją perrašyti. Kartu su Nerijumi Mileriumi sudarėme scenų planą, kuriuo stengsimės vadovautis filmuodami, o su Saule Bliuvaite rašėme scenas pagal tai, kas buvo nufilmuota ir ko dar, mūsų galva, trūko ar į ką viskas turėjo krypti. Taigi šio filmo scenarijus buvo gyvas ir visus šiuos metus keitėsi.

Kuo Jums svarbi filmo tema ir kodl manote, kad apie jsvarbu kalbti, kodl apskritai tai reikia perkelti ekran? Kaip, jsnuomone, irovas turi tai suvokti?

Manau, kad tema universali ir kiekvienas mūsų galime atpažinti save panašioje situacijoje, kai norisi sugrįžti į tą laiką, kai buvome laimingi, ištrinti, nuslėpti blogas emocijas. Ir nors suprantame, kad to padaryti neįmanoma, vis tiek bandome, ir toliau bandysime. Nes šita iliuzija mus stumia pirmyn, skatina keistis. Labai svarbu, kad apie filmą žiūrovas turėtų aiškią nuomonę. Ir nesvarbu, ar ji teigiama, ar neigiama, tai reikštų, kad filmas tave palietė.