Atrasta „dingusio“ kino teatro istorija
„Tokio atsitikimo dar nėra buvę. Tiesa, buvo vienas panašus, kurį aprašė N. Gogolis, kai kalėdų išvakarėse dingo mėnulis, kurį nukniaukė smagus, šelmiškas velnias. (...) Buvo ir kitų atsitikimų, kai dingdavo vieni ar kiti daiktai, bet kad iš karto būtų dingęs ištisas 400 vietų kino teatras, dargi su dviem žiūrovų salėmis, tai kur gi girdėta? Ir vis dėlto tai atsitiko kaip tik Vilniuje. (...) Tai buvo dienos metu, šviečiant saulei, kaip sakoma, vidur dienos, ir tokioje miesto vietoje, kur gausiausia žmonių. Vilniuje, Karolio Požėlos gatvėje Nr. 34 buvo baigtas statyti naujas kino teatras su dviem salėmis. Apie tai buvo pranešta spaudoje. (...)
Bet džiaugsmas, kaip sakoma, buvo per ankstyvas. Jį užtemdė, kad ir kaip keista, pati... Kultūros ministerija. Naują kino teatrą buvo nutarta laikyti ne kino teatru, o bibliotekiniu kolektoriumi. 0 jeigu taip, tai dvi kino salės, užuot kasdien priimdamos 400 kino žiūrovų, tapo sandėliu. Taip ir dingo kino teatras. (...)
Spręskite patys, jau dveji metai Kultūros ministerijos atstovai beveik kasdien mato žiūrovų eiles prie kino teatrų ir nesijaudindami praeina pro jas. 1961 metų gruodžio 27 dieną Lietuvos TSR Ministrų Taryba pažymėjo, kad, bibliotekiniam kolektoriui užėmus naujo kino teatro patalpas, gyventojams sunkoka pamatyti norimus filmus, daroma žala biudžetui. Buvo pasiūlyta iki 1962 metų balandžio 1 d. perkelti kolektorių į knygų bazės patalpą, o kolektoriaus užimamas dvi kino sales naudoti pagal paskirtį. Ar Kultūros ministerijos atstovai įvykdė šį nurodymą? Nė piršto nepajudino. Šis įgeidis atsieina valstybei apie 100 tūkstančių rublių per metus, o šimtai kino žiūrovų kasdien neturi galimybės pamatyti kino filmą."
(„Replika - DINGO KINAS...", Tiesa, 1962 m. birželio 29 d., E. Vaicekauskas, T. Tustanauskas)
Susirūpinęs liaudies balsas buvo išgirstas ir po nepilnų metų 1963 m. kovo 10 d. „Tiesoje" pranešama: „Judrioje gatvėje, pačiame respublikos sostinės viduryje, buvo dingęs kinas. (...) Pastatas Neries pakrantėje, šalia Revoliucijos istorijos muziejaus, iškilo dar prieš pora metų. (...) Replika „Dingo kinas..." padėjo atsirasti vilniečių laukiamam kino teatrui. (...) atidarymo išvakarėse apsilankėme „Planetoje". Kino teatre buvo baigiami paskutinieji pasiruošimai sutikti žiūrovus. Salės sutvarkytos. (...) Antrosios salės lubos dekoruotos. (...) Likus lygiai savaitei iki rinkimų į Lietuvos TSR Aukščiausiąją Tarybą ir vietines Tarybas, vilniečiai gauna dar vieną dovaną. (...) „Seansai, - sako naujojo kino teatro direktorius S. Kernagis, - „Planetos" abiejose salėse bus rengiami su valandos skirtumu. Pirmajame ekrane žiūrovai matys liaudies demokratijos šalių studijose pagamintus naujus (ilmus. Antrojoje salėje bus pakartotinai demonstruojami tarybiniai ir užsienio filmai."
Kovo 13 d. džiūgauja ir „Komjaunimo tiesa": „Trečiadienis. „Kur šį vakar eisim? - į „Planetą"."
Kol kas neįprastai skamba vilniečio ausiai toks pokalbis. „Planeta" - naujas pavadinimas sostinėje. Tai naujas kino teatras K. Požėlos gatvėje. Kino teatre yra dvi salės po 200 vietų kiekvienoje.
Prieš seanso pradžią žiūrovai renkasi erdvioje fojė, kurios apdailai pirmą kartą panaudotas šiferis. Natūralinės medžiagos – medžio plokštės, plytos, panaudotos ir salių apipavidalinimui.
Neįprastas bus šio kino teatro repertuaras. Jame žiūrovai galės pakartotinai pažiūrėti tarybinius ir užsienio kino filmus, čia bus rengiami atskirų šalių, studijų bei aktorių filmų festivaliai."
Taip prieš 50 metų Vilniuje, pirmą kartą gyvenamajame name (o ir paskutinį), buvo atidarytas kino teatras „Planeta". Iki tol tarybų Lietuvos sostinės gyventojai filmus žiūrėdavo „Pergalėje", „Spalyje", „Maskvoje" (senojoje, kurioje vėliau buvo įkurdinti Modelių namai), „Pionieriuje", „Neryje", „Tėvynėje", „Aušroje", „Žvaigždėje", „Kronikoje", „Vasaroje" (šiltesniuoju sezonu) ir dar keliose klubinėse kino erdvėse.
Dar Stalino laikais, pradėjus statyti prestižinių namų kvartalą tarp Lenino prospekto ir Neries buvo numatyta, kad būtent K. Požėlos g. 34 name bus apgyvendinti svarbūs meno žmonės. Galbūt todėl pirmajame aukšte ir buvo suprojektuotos kino salės. Mat visą dieną mūzas gainioję menininkai vakarus galėtų leisti savo namų kino teatre arba dieną, jei jų darbai vakariniai. Tačiau kaip dažnai „Planetoje" filmus žiūrėjo aktorius Henrikas Kurauskas, Ona Knapkytė, teatro režisierius Romualdas Juknevičius, kino režisierius Vytautas Žalakevičius, kompozitoriai Stasys Vainiūnas, Benjaminas Gorbulskis, smuikininkai Jurgis Fledžinskas, Aleksandras Livontas, pianistė Olga Šteinbergaitė, sunku pasakyti.
Kaip pasakojo vienas pirmųjų Lietuvos operatorių, gyvenančių tame name nuo pat pradžios, Algimantas Mockus, - į „Planetą" jis neidavęs, dažniausiai lankydavę-sis „Pergalės" kino teatre, kur vykdavo jo filmų premjeros. Neseniai vienas žiūrovas, eidavęs į „Planetą" iš anapus Neries, prisiminė, kad Virgilijus Noreika būdavo dažnas šio kino teatro lankytojas ir kad jauną solistą jau tada visi gerai žinoję, todėl jam pasirodžius nuščiūdavo. Žurnalistas Julijus Lozoraitis taip pat gyvenęs „Planetos" name (jo tėvas - ilgametis Lietuvos kino studijos direktorius Julijonas Lozoraitis), „užaugo" kino salėje. Kalbėdamas apie pirmą „Planetos" kino teatro direktorių, Lozoraitis prisiminė „smulkutį, kresnutį ir labai energingą vyrą garbanota ševeliūra. (...) Būtent jo dėka „Planeta", būdama trečios kategorijos kino teatru, tapo tuometinio kino undergroundo centru: visa, ko nerodė centriniuose kino teatruose, būdavo rodoma „Planetoje". Andrejaus Tarkovskio, Sergejaus Paradžanovo filmai buvo rodomi čia, kartais - tik čia. Ko gero, pirmasis mano pamatytas filmas toje salėje buvo Tarkovskio diplominis filmas „Volas ir smuikas". Tai, kad šioje salėje buvo rodomas dar niekam nežinomo Tarkovskio diplominis filmas - manau, taip pat direktoriaus nuopelnas. Diplominių filmų rodymo tradicijos tada nebuvo, todėl jis rodytas vaikų seanse, kuris vykdavo sekmadieniais iš ryto. Bilietas j jį kainavo 10 kapeikų."
Iš vaikystės kino seansus prisimena ir dizaineris Kęstutis Lasinskas: „Tame name gyvenau nuo 1979 m. Buvau kokių ketverių, penkerių metų. Į filmus eidavom per antros salės išėjimą. Vaikai buvo nuo trejų iki septynerių metų. Labai patogu būdavo - išeini į laiptinę, į apačią nusileidi, kaip į kokį sandėliuką. Kai filmas prasidėdavo, lempos užgesdavo, durys atsidarydavo ir pro užtrauktą užuolaidą pralindę tyliai sueidavom. Žmonės nepykdavo, matydavo, kad vaikai. Dažniausiai susėsdavom pirmoj eilėj prie sienos, kad, jei įeis budinti, spėtume visi pabėgti. Prisimenu, kad po seansų valytoja eidavo ir šluodavo tonas saulėgrąžų."
„Planetos" name, antrame aukšte, gyveno ir dailininkas Jonas Vilutis (Mikalojaus tėvas). „Jis tapydavo fantastiškus kino filmų plakatus, - sako J. Lozoraitis. -Plakatai buvo didžiuliai, per visus tuos plakatinius langus, po keturis kiekvieną savaitę. Galima įsivaizduoti, kiek jų Vilutis pritapė."
„Apie naują filmą sužinodavom, kai dailininkas imdavo piešti didžiulę afišą-plakatą. Iškabindavo tuos ištapytus kadrus iš filmo prie įėjimo, ant sienų. Mums atrodė, kad tai šedevrai. Tapydavo vieną ant kito. Pergruntuoja, baltais dažais pertepa ir vėl tapo", -vaikystės prisiminimais dalinasi K. Lasinskas.
Kaip ir kiti kino teatrai sovietiniais laikais, „Planeta", suprantama, turėjo planą: reikėjo dirbti be išeiginių, abiejose salėse per dieną vidutiniškai rodyta po 6,5 seanso.
„Planetos" kino repertuaras nuo pradžių buvo „neįprastas". Jame žiūrovai pagaliau pamatydavo tai, kas jau buvo rodyta didžiuosiuose kino teatruose „Pergalė", „Lietuva", „Vilnius". (Juose dėl didelio žiūrovų antplūdžio kartais ištisą dieną visą mėnesį sukdavosi vienas ir tas pats filmas, o darbuotojai už planų įvykdymą gaudavo premijas.)
Periodiškai būdavo rodomi ir filmai originalo kalba: „Skautiškai korektiškame repertuare 1963 m. buvo galima pažiūrėti filmą „Skrenda gervės" (Michail Kalatozov), „Joana - Angelų motina" (Jerzy Kawalerowicz), „Dama su šuniuku" (Josif Cheific). 1973 m. tarp filmų „Partinis bilietas", „Pirmininkas", „Dvyliktą ateis bosas", „Kelyje pas Leniną", „įstatymas yra įstatymas", sušmėžavo ir filmai „Nuvarytus arklius nušauna, tiesa?" (Sydney Pollack), „Smėlio karjerų generolai" (Hali Barlett), „Romeo ir Džuljeta" (Franco Zeffirelli).
„Vakarinių naujienų" žurnalistė Jadvyga Godunavičienė apie Kino dienas „Vilnius - 80" straipsnyje „Šešiolika pasimatymų" rašė: „Puriu sniegu apibirę, vėjo nurausvintais skruostais rinkosi į „Planetos" kino teatrą Žemės ūkio buhalterinės apskaitos technikumo ir miesto 30-osios profesinės technikos mokyklos moksleiviai. Čia jų laukė įdomi dokumentinių filmų programa, pavadinta „40 metų kelias", skirta garbingai sukakčiai - Tarybų valdžios atkūrimo Lietuvoje 40-osioms metinėms. (...) Susikaupę žiūrovų veidai, dėmesys buvo geriausias atpildas čia parodytų dokumentinių filmų apie kovotojus už Tarybų valdžią Lietuvoje „Generolas Duglas", „Gyvenimo verpetuose“ ir „Skridimas naktin“ kūrėjams.“
1973 m. sujungus „Planetos" direkciją su „Tėvyne" ir „Žvaigžde", nuo sausio 1 d. čia be administracijos dirbo: 1 techninis vadovas, 1 vyr. kino mechanikas - 4 kino mechanikai (I kategorijos), 1 kino mechanikas, 3 kino mechaniko padėjėjai, 1 dailininkas, 1 vyr. kasininkas, 5 kasininkai, 1 vyr. bilietų kontrolierius, 4 bilietų kontrolieriai, 3 valytojos, 1 šaltkalvis, 1 stalius, 1 mikšeris (LCVA, F. 473, A. 1, B. 414). Daug buvo triūsiančių „Planetoje", tačiau archyvuose neteko aptikti, kad kas nors iš jų ar administracijos būtų apdovanotas garbės raštu ar kokia premija.
Ne itin įdomus pilkas „Planetos" namas buvo ir fotografams.
1967 m. virš įėjimo į kino teatrą turėjo šviesti neoninis užrašas „Kinas „Planeta". Dabar galime tik įsivaizduoti ir džiaugtis likusiais anų laikų neoniniais „gyventojais" ant namo kampo - berniuku su pieštuku ir meškinu su balionais, kurie reklamavo kanceliarinių prekių parduotuvę. Anot prisimenančiųjų, jie švietė gana trumpai, neva todėl, kad garsiai burzgė.
Praėjo beveik trisdešimt metų, kai buvo atidaryta „Planeta", ir su Nepriklausomybės atgavimu kino teatro repertuaras pasikeitė. Nors ne taip ir radikaliai. Kartkartėmis sugrįždavo kino klasika (tiesa, palikimas buvo saugomas „Lietuvos kine" (anais laikais vadintame „Prokatu"). Nepriklausomybės pradžioje Vilniuje įsikūrus užsienio ambasadoms, dosniai buvo pristatomi reikšmingiausi skirtingų šalių režisierių filmai. Tačiau prasidėjo privatizacija ir daugelis kino teatrų tapo „mugių" erdvėmis, parduotuvėmis ar tiesiog merdėjo. Nuo t 992 m. vasario 20 d. dienraščių repertuare nebeliko kino teatro „Planeta". Vietoj jo savaitės repertuaro priekyje atsiranda Vilniaus kino centras, 0 nuo 1997 m. jis pavadinamas „Skalvija".
„Puikioje Vilniaus centro vietoje, beveik ant paties Neries kranto, stūkso ir mūsiškis Kino centras. Jis pavadintas miglotai, bet gražiai - „Skalvija". Tiesa, žodynuose tokio žodžio užtikti neteko, yra tik „Skalva" - istorinė baltų žemė. Gal dėl to Vilniaus troleibusų parkas, ignoruodamas naująjį pavadinimą, tebevadina (ir užrašu stotelėje, ir garso įrašu troleibusuose) šią stotelę senuoju kino teatro pavadinimu „Planeta", - „Lietuvos ryto" (1997 m. balandžio 11 d.) „Mūzų malūne" replikavo kino kritikas Saulius Macaitis („Kultūra prasideda nuo detalių").
Pasikeitė ne tik pavadinimas, kito ir kino teatro erdvė. „(...) apskritai įeiti j „Skalvija", kiekvieną kartą pirmiausiai sužinant, kad čia parduodami „pigūs drabužiai iš Belgijos" (o jau šrifto raidžių kreivumas!), - bent man ir, manau, ne man vienam yra labai nelengvas psichologinis uždavinys", – „Skalviją" plakė S. Macaitis {Mūzų malūnas, Lietuvos rytas, 1998 m. birželio 23 d.).
2002 m. Vilniuje veikė tik du kino teatrai „Lietuva" ir „Skalvija", neskaitant vienos kitos videosalės. („Vingis" tada buvo transformuojamas į multipleksą). Nebuvo lengva kino teatrams išgyventi dėl skirtingų priežasčių. „Skalvijos" antrojoje salėje jau buvo įkurdinta keliasdešimt kompiuterių, prie jų ištisas paras žaidė paaugliai. Kino teatras buvo pasiekęs bankroto ribą. Į skolose įmurkdytą „Skalvija" 2002 m. balandžio mėn. direktoriauti atėjo kino kritikė Živilė Pipinytė. Recenzijų, straipsnių rašymą pakeitė kasdieniniai raštai savivaldybei, antstolių kontoroms, teismams. Skendint skolose, esant areštuotoms visoms bankų sąskaitoms, kino platintojams nebeduodant filmų, su Živile jau svarstydavome apie „Skalvijos" bankrotą. Nors ir savivaldybei susimylėjus - paskyrus šiokią tokią dotaciją, - pajudėti iš mirties taško (pirmiausiai iškuopiant, atnaujinant nustekento kino teatro erdvę) tada atrodė jau nebeįmanoma. Žiūrovams „Skalvija" dar ilgai asocijavosi su prastais filmais, bloga rodymo kokybe, nušiurusia aplinka.
Nelengva suvokti ir atsakyti, koks įvyko stebuklas, kad „Planeta" / „Skalvija" per visus tuos bangavimus išgyveno penkiasdešimt metų, bet spėlioti galima. Tačiau bene svarbesnis dabar yra kitas klausimas - ar išgyvens ji kitus penkiasdešimt?
Iš rengiamos knygos apie Vilniaus kino teatrus
Komentarai (3)