Gyvenimas iliuzijomis

Apie 1999 m. Boriso Jelcino atsistatydinimą iš Rusijos Prezidento posto Vitalijus Manskis, tuo metu didžiausio valstybinės televizijos kanalo „Rossija“ dokumentikos skyriaus vadovas, sužinojo taip pat, kaip ir didžioji dalis Rusijos piliečių – su šeima žiūrėdamas televizorių Naujųjų išvakarėse. Manskis užfiksavo ir savo šeimos reakciją, ir istorine tapusią televizijos transliaciją. Nerimo apimta šeima su baime svarsto savo šalies ateitį. Tą naktį Vitalijus Manskis dar nežinojo, kad vos po kelių dienų laikinasis šalies vadovas, tuo metu dar mažai kam žinomas Vladimiras Putinas, kreipsis į jį prašydamas sukurti apie jį dokumentinį filmą. Taip prasidėjo penkiolika artimoje Jelcino ir Putino aplinkoje praleistų Manskio metų. Tapęs putinizmo pradžios liudininku ir, kaip pats sako, vienu iš kaltininkų, šiuo metu emigracijoje gyvenantis režisierius teigia savo kainą jau sumokėjęs.

„Kino“ žurnalui kalbiname Vitalijų Manskį, viešėjusį „Kino pavasaryje“ ir pristačiusį naująjį dokumentinį filmą „Putino liudininkai“. Jame – už kadro likusi medžiaga, kurią Manskis nufilmavo 1999–2001 metais, Kremliaus užsakymu kurdamas filmą „Putinas. Keliamieji metai“.

„Putino liudininkų“ medžiagai jau dvidešimt metų, tačiau Putino režimą atvirai kritikuojantį filmą išleidote tik šiemet. Kodėl?

Istorija tam ir yra, kad anksčiau ar vėliau prie jos sugrįžtume. Iki 2012 metų Vladimiras Putinas iš esmės veikė vadovaudamasis įstatymais. Dirbo dvi Konstitucijos numatytas prezidento kadencijas, po to šalyje pasirodė naujas vadovas. Ar bent jau taip iš pradžių atrodė, kol 2012-aisiais ciniškai buvopripažinta, kad apie Putino pasitraukimą net nebuvo galvota, kad rokiruotė su Medvedevu tebuvo iš anksto numatytos operacijos dalis. Visuomenė jau įtarė, kad Putinas taip lengvai iš valdžios nepasitrauks. Tačiau ne šis faktas, o trečios prezidento kadencijos įteisinimo forma bei pademonstruota nepagarba visuomenei paskatino mane grįžti prie įvykių, kurių liudininku ir dalyviu teko būti: Boriso Jelcino atsitraukimo ir Putino atėjimo į valdžią prieš du dešimtmečius. O prasidėjus karui Ukrainoje supratau, kad tiesiog privalau papasakoti istoriją, kaip lemtingas žingsnelis atgal lėmė, kad nukrypome nuo demokratijos.

Kaip patekote į Putino aplinką? Juk ne kiekvienam prieš akis atsiveria auksiniai Kremliaus vartai...

Pradėjau dirbti Kremliaus koridoriuose todėl, kad niekada nenorėjau ten patekti. Niekada neturėjau tokio tikslo, tačiau atsitiktinumas lėmė kitaip. Mane, kaip kino kūrėją, nuoširdžiai domino galimybė sukurti filmą apie Michailą Gorbačiovą. Ideologiškai šis žmogus man ypač artimas. Atsiprašau lietuvių už tokį atvirumą, man nesvetimi įvykiai, kuriuos griūvant Sovietų Sąjungai teko išgyventi jūsų šaliai. Susidūrimas su Gorbačiovu buvo mano pirmoji akistata su didžiąja politika. Į valdžią atėjus Jelcinui, Gorbačiovas buvo išstumtas iš viešojo akiračio. Ir štai 1999 metais, bekuriant filmą apie jį, Naujųjų metų išvakarėse Rusijos prezidentas Jelcinas praneša apie savo atsistatydinimą, o simbolinį Naujųjų metų sveikinimą šaliai jau sako laikinasis valstybės vadovas, tuo metu dar mažai kam žinomas Vladimiras Putinas.

Apie pokyčius valdžioje sužinojau kartu su visais. Tą naktį net negalėjau įtarti, kad nepraeis nė savaitė ir mane, tuometį TV kanalo „Rossija“ dokumen-ikos skyriaus vadovą, pakvies sukurti filmą, atsakysiantį į visiems kirbantį klausimą „Kas yra ponas Putinas?“

Šis klausimas buvo aktualus ne tik būsimos Davoso konferencijos dalyviams, bet ir plačiajai Rusijos visuomenei.

Rinkdamas medžiagą būsimam reportažui filmavau ir Putino vaikystės draugų, artimųjų atsiminimus. Taip netyčia pavyko užfiksuoti ypač jautrius jo mokytojos, kuri jam buvo artimesnė už tėvus, kadrus. Mokytoja, duodama interviu, leido suprasti, kad jau daugybę metų nebuvo mačiusi savo auklėtinio. Parodžiau filmuotą medžiagą Putinui ir po poros dienų sulaukiau kvietimo asmeniškai su juo susitikti. Neslėpsiu, netekau žado. Susitikimas buvo neoficialus. Tada Putinas man padarė teigiamą įspūdį, nurodė dar kelis asmenis, galinčius papasakoti apie jų bendrą praeitį. Net išdrįsau jam pasiūlyti sukurti ne reportažą, o visą filmą. Putinas iškart nesutiko, klausimą apsvarstė ir patvirtino jo politinis ratas. Ir tada prasidėjo 15 mano metų, praleistų periodiškai filmuojant Putiną, Jelciną ir jų aplinką.

Kodėl Jelcinas pasirinko būtent Putiną?

Jelcino sveikatai vis prastėjant, šalyje it dramblys kambaryje šmėžavo neišvengiamas įpėdinio klausimas. Šio įpėdinio ieškojo visi: ir kairė, ir dešinė. Tarp skirtingų politinių grupuočių vyko tarsi neakivaizdus konkursas, kieno gi kandidatą Jelcinas pasirinks. Liberalioji pusė, radusi prieigą prie Jelcino per jo dukterį, įtikino tuometinį šalies vadovą pasiremti sociologine apklausa, pateikiančia statistinį būsimo Rusijos vadovo portretą. Tokio vadovo, už kurį balsuotų visa liaudis. Tai buvo jauno, sportiško, veiklaus, liberalaus, tačiau vis dėlto – smogiko portretas. Putinas, tuo metu buvęs FSB (Federalinės saugumo tarnybos) vadovu, geriau nei kas kitas žinojo apie vykstančias įpėdinio paieškas ir apie tobulo kandidato socialinį paveikslą. Manau, kažkuriuo metu jis tiesiog suprato, kad visai nesunkiai gali tapti įpėdiniu. Užteks tik truputį persiorientuoti ir jis – Rusijos gelbėtojas, kurio žmonės taip laukia. Liberalai sudėjo viltis į Putiną bei įtikino juo patikėti ir Jelciną. Putiną jis išsirinko iš dvidešimties svarstytų kandidatų.

Jūsų užfiksuoti kadrai rodo, kad jau tada, kai laikinu šalies vadovu buvo paskelbtas Putinas, supratote, kad jis – grėsmė demokratijai ir kad į šalį sugrįš autoritarinis režimas. Kokie ženklai taip anksti leido daryti tokias prielaidas?

Teisybės dėlei pabrėšiu, kad taip anksti Putino grėsmę pajutau ne aš, o mano žmona. Filme galite matyti, kad tai buvo konkreti situacija, konkrečioje šeimoje, konkrečiu metu. Mano žmona į Putino atėjimą sureagavo labai emocingai ir absoliučiai pasąmoningai. Aš, kaip žmogus, mėgstantis viską analizuoti, reagavau daug ramiau. O mano žmona – iš Gulago aukų šeimos, tad į viską reaguoja atvira širdimi. Jai žmogus iš KGB-NKVD-FSB sistemos nesusijęs su jokia tolerancija, ką jau kalbėti apie galimą šalies prezidentą. Jai tai pasirodė absoliučiai nepriimtina. Aš, pats tuo metu dirbęs valstybės tarnyboje ir linkęs pateisinti daugelį valstybės aparato priimamų sprendimų ir kompromisų, buvau tarsi su rožiniais akiniais, tad akivaizdžios grėsmės demokratijai neįžvelgiau. Propagandos neužterštas žmonos protas matė tikrovę neiškreiptą.

Pagrindinė Jūsų filmo idėja suponuoja visos tautos, o ne pavienio asmens atsakomybę už tai, kur ir kokia šiuo metu yra Rusija.

Rusijos tauta visada atsakinga už viską ir neatsakinga už nieką. Čia ir slypi jos tragedija. Mes tylime kaip tylėję. Ir nekaltinčiau tik politinio elito, atliekančio tam tikrus plataus masto veiksmus. Jie juos atlieka, nes jiems tai leidžia liaudis. Visuomenės nuomonė? Rusijoje ji neegzistuoja. Paradoksas tas, kad net tarybinės sistemos laikais, kai buvo užgniaužta bet kokia asmeninė nuomonė ir saviraiška, kai į Prahą įvažiavo sovietų tankai, protestuoti Raudonojoje aikštėje atėjo aštuoni žmonės. O Jelcinui pasodinus į sostą įpėdinį net neprasidėjus rinkimams, kai visiems tapo aišku, kad rinkimai bus formalūs, neprotestavo nė vienas žmogus. Sovietų Sąjungoje – aštuoni, demokratinėje Rusijoje – nė vienas.

Esate minėjęs, kad Putinas pats yra putinizmo auka, kad tokia sistema suėda ne tik visuomenę, bet ir patį vadovą.

Žinoma, juk prezidentu „padarytas“ Putinas net pats nežinojo, kad sugebės taip pavergti liaudį. Nežinojo, kad ji leisis taip lengvai kontroliuojama ir manipuliuojama ir kad jo užmojai nesulauks jokio pasipriešinimo. Žmonės bandė protestuoti tik kartą – 2012 metais, Putinui su Medvedevu keičiant konstituciją. Su visais protestuotojais Putinas žiauriai susidorojo, susodino į kalėjimus ir sąmoningai pademonstravo, kad nepakęs jokio pasipriešinimo.

O Borisas Nemcovas ir jo opozicinė veikla? Ar Rusija suprato, už ką jis buvo nužudytas?

Manau, prastai suvokiate situaciją. Aš irgi gyvenau iliuzija, kad Putinas neturi 76 procentų visuomenės palaikymo. Galvojau, kad tai neįtikėtina, duomenų falsifikavimas. Tačiau Rusijos žmonių veiduose pamatęs nesuvaidintą, tyrą laimę ir pasididžiavimą, kai buvo aneksuotas Krymas, praregėjau. Iš Rusijos pabėgau ne nuo Putino. Su juo dar galima išgyventi. Pabėgau nuo Rusijos žmonių ir visiškai man nepriimtino, Putino sukurto energetinio lauko. Nebegalėjau kvėpuoti.

Žmonės iš tikrųjų balsuoja už Putiną. Jis perprogramavo šalies pasąmonę. Įsijunkite nors vieną rusišką televizijos kanalą. Juose ištisą parą be atvangos it kulkosvaidžiu visuomenę atakuoja propaganda. Prireiktų neeilinio proto atsispirti tokiam spaudimui ir išlikti blaiviam. Rusijos televizija – stipresnis už atominį Putino ginklas. Nemcovą nužudė ne Putinas, o jo sukurta sistema. Greičiausiai jis pats net nedavė tokio nurodymo. Sistemai jo netgi nereikia. Nužudydami Nemcovą, Aną Politkovskają, jie yra įsitikinę, kad tarnauja aukštesnei misijai – išvalyti Rusiją nuo išdavikų. Kai lankausi Rusijoje, nebijau, kad būsiu areštuotas ir pasodintas į kalėjimą. Man iškeltos kažkokios bylos, tačiau kalėjime jausčiausi saugesnis nei gatvėje, vakare išėjęs iš savo namų. Juk apie mane kalbama, kad esu šalies išdavikas, parsidavėlis, paskalų skleidėjas, šmeižikas. Ir man baisu, kas manęs lauktų vakare prie namų, už kampo...

Filme nemažai klausinėjate Putiną apie priežastis pakeisti Rusijos himną. Ar Atsakėte sau į klausimą, kodėl jį taip žavi sovietmetis?

Visuomenė net nepastebėjo, kaip buvo sugrąžintas sovietinis himnas ir sovietinė vėliava. Ar įsivaizduojate, kad Lietuvos himnas būtų tyliai pakeistas į sovietinį? O demokratinėje Rusijoje, šalyje, inicijavusioje Sovietų Sąjungos griūtį, tai įvyko visiškai nepastebimai, be pasipriešinimo, be visuomenės reakcijos ar dėmesio. Mane, kaip menininką, paveikė toks visuomenės abejingumas, tad nemažai klausinėjau Putiną apie himną. Tačiau tada dar ir pats nesupratau, koks lemiamas ir simboliškas taps sovietinio himno grąžinimas.

Ar jaučiate asmeninę atsakomybę?

Jaučiu asmeninę atsakomybę ir kaltę. Tačiau kiekvienas Rusijos pilietis turėtų suprasti savo asmeninę atsakomybę dėl Putino veiksmų ir esamos šalies situacijos. Net dauguma Rusijos intelektualų sako: „Bet juk kalti kiti. Aš sėdėjau savo virtuvėje ir buvau prieš“, – ir nejaučia savo kaltės. Kiekvienas Baltijos šalių žmogus pats sau nutiesė Baltijos kelią. Ir kiekvienas turėjo savo politinę poziciją dėl Nepriklausomybės grąžinimo. Rusijoje net nebuvo tokio proceso. O dabar jau nebėra nė vieno nepriklausomo žiniasklaidos kanalo, rinkimai atšaukti, nėra nei politinės, nei pilietinės opozicijos ir net galimybių tai opozicinei minčiai apskritai atsirasti.

Sukūrėte dokumentinius filmus apie Gorbačiovą, Jelciną, Putiną. Kuo Jus, kaip kino režisierių, taip traukia didžioji politika, galios konstruktai?

Po filmo apie Jelciną pasipylė nemažai pasiūlymų važiuoti kurti filmus apie kitų buvusių Sovietų Sąjungos respublikų vadovus Vidurinėje Azijoje. Siūlė gerus honorarus, tačiau nesutikau, o po trilogijos apie Rusijos prezidentus prie politikos negrįžau. Politika manęs nebedomina. Mane traukia laisvė. Jos atgavimas. Jos praradimas. Kaip žmonės leidžiasi suvaržomi. Žiūrėdamas kronikas, kai minią žydų sušaudyti veda du žmonės su automatais, negaliu to suprasti. Vis svarstau, kaip žydų tauta galėjo leisti su savimi taip pasielgti?.. Atrodytų, jog tokia minia nesunkiai būtų galėjusi pasipriešinti Kaip tai vyksta, kai savanoriškai atsisakoma laisvės? Vykau ir į Kubą, į Šiaurės Korėją... Kita vertus, toli važiuoti nereikia. Savo panosėje, Rusijoje, matau vykstant tuos pačius procesus – didžiulė šalis pati ant savęs traukia raudoną antklodę. Kaip vos per dvidešimt metų ji sugebėjo grįžti į 1937-uosius? Mano būsimi filmai irgi bus apie tai. Savanoriškas laisvės atsisakymo klausimas mane domins turbūt iki gyvenimo pabaigos.

Ar tikite, kad politinė dokumentika sugebėtų pakeisti Rusijos pilietinę sąmonę?

Dokumentika privalo padėti visuomenei plėsti savo pasaulėžiūrą, parodyti, versti pažinti ir suvokti naują informaciją. Kuo labiau išprusęs žmogus, kuo sudėtingesnis jo mąstymas, tuo harmoningesnė visuomenė, tuo sunkiau ja manipuliuoti. Tačiau vienas filmas negali pakeisti žmonių požiūrio. Jei, neduok Dieve, atsirastų filmas, galintis sukelti revoliuciją žmogaus sąmonėje, sunaikinkite jį, nes tai būtų propagandinis kinas. Nenorėčiau, kad nors vienas mano filmas pakeistų žiūrovo požiūrį į pasaulį. Norėčiau, kad mano filmai būtų pozityvesnės visuomenės kūrimo konteksto dalis.