Nauja Europa – nauji vardai

„Kino pavasario“ konkursinė programa

„Laisvėje“, rež. B. G. Apetri
„Laisvėje“, rež. B. G. Apetri

Kino pavasaris
2011 03 17 – 31 Vilnius

Kovo 26 d. oficialiai prasidės šešiolikto Vilniaus tarptautinio kino festivalio „Kino pavasaris“ konkursinė programa „Nauja Europa – nauji vardai“. Šįmet festivalio organizatoriai šiek tiek keičia struktūrą ir konkursinė programa taip pat prasidės atidarymo filmu. Tai rumunų režisieriaus Alexandru Maftei komedija „Labas, kaip sekasi?“ Šis filmas vadinamas pirmąja rumuniška romantine komedija, sukurta per pastaruosius dvidešimt metų. Nori ar nenori, socialiniai tinklalapiai, įvairios internetinės pažinčių svetainės vis labiau skverbiasi į šiuolaikinio žmogaus gyvenimą nepriklausomai nuo jo amžiaus. Taip gyvena ir filmo herojai – brandaus amžiaus vyras ir žmona, kurie nuo tarpusavio susvetimėjimo bando pabėgti į virtualų pasaulį. Dėl geriausio filmo titulo šįmet konkuruos ne dešimt, o vienuolika filmų. Pats naujausias – slovakų režisierės Zuzanos Liovos filmas „Namas“, kurio premjera įvyko šių metų Berlinalėje. Filmas papasakos apie jaunos moters bandymą pasipriešinti tėvo, vyro valdžiai ir gyventi nepriklausomą gyvenimą, turėti svajonių, susijusių su savo, o ne kitų planais. Dar vienos režisierės Jasmilos Žbaniã filmas „Pakeliui“ taip pat siūlys paanalizuoti moters pasirinkimo problemas. Tik šįkart pagrindinė filmo herojė turės apsispręsti: ar gyventi su mylimu vyru, kuris vis labiau tampa religiniu fanatiku, ir tapti jo nuolankia verge, ar palikti jį vardan asmeninės laisvės. Tai – antrasis režisierės pilno metro filmas. Debiutas „Grbavica“ (2006) buvo apdovanotas Berlyno kino festivalio „Auksiniu lokiu“. Režisieriaus Bogdano George’s Apetri drama „Laisvėje“ taip pat apie moterį, kuri stos į kovą prieš sistemą, kovodama ne tik už psichologinę, bet ir už fizinę laisvę. Rašydamas scenarijų, režisierius bendradarbiavo su filmo „4 mėnesiai, 3 savaitės ir 2 dienos“ autoriumi Cristianu Mungiu. Asmeninis pasirinkimas, kova už vidinę laisvę, vienatvė – pagrindinės šių metų konkursinių filmų temos. Apie tai pasakos ir Srdjano Kolevićiaus filmas „Moteris sulaužyta nosimi“. Filmo herojai – trys vieniši žmonės, bėgantys nuo praeities. Bulgaro Dragomiro Šolevo komiška drama „Pastogė“ papasakos apie dvylikamečio vaikino maištą prieš tradicinių pažiūrų tėvus. Dar vieno rumunų režisieriaus Mariano Crisano „Rytoj“ – apie dviejų vienišų skirtingų kultūrų vyrų draugystę. Į tokią pat draugystę pažvelgs ir vengrų režisierius Bence Miklauzicius savo antrame pilno metražo filme „Žaliojo drakono vaikai“. Konkursinėje programoje bus pristatyti net du filmai iš kaimynės Lenkijos. Abu filmai pernai buvo apdovanoti Gdynės kino festivalyje ir papasakos apie vienišus vyrus, atsidūrusius skirtingose situacijose. Režisieriaus Mareko Lechki filmo „Erratum“ pagrindinis personažas dėl finansiškai stabilesnio gyvenimo atsisakė savo svajonės – muzikos. Ši drama Gdynės kino festivalyje buvo pripažinta geriausiu debiutiniu filmu. O Marcino Wronos filme „Krikštynos“ vienas pagrindinių veikėjų turi apsispręsti: ar išgelbėti savo geriausią draugą, ar jo žmoną ir kūdikį (Gdynės kino festivalyje apdovanotas „Sidabriniu liūtu“). Atsižvelgiant į šalių geografinę, o ne politinę padėtį šįmet bus pristatytas ir filmas iš Turkijos „Dauguma“ (rež. Seren Yüce), papasakosiantis apie jauno vaikino bandymą pasipriešinti tradicijoms, kurioms atstovauja jo tėvas. Turbūt vienas labiausiai laukiamų debiutų – pirmasis garsaus dokumentinių filmų režisieriaus Sergejaus Loznicos vaidybinis filmas „Mano laimė“, kuris dėl slogiomis spalvomis nutapyto šiuolaikinės Rusijos portreto susilaukė didžiulės kritikos ir karštų diskusijų net JAV.