Dingusi
(Gone Girl)
Santuokos klubas
Režisierius David Fincher
Scenarijaus autorė Gillian Flynn
Operatorius Jeff Cronenweth
Vaidina Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris, Tyler Perry, Kim Dickens
2014, JAV, 149 min. Platintojas Lietuvoje Theatrical Film Distribution
Jei kam nors ir neteko girdėti garsaus amerikiečių režisieriaus Davido Fincherio vardo, tai apie vieną iš garsiausių jo sukurtų juostų - „Kovos klubą“ (1999) – žino net tie, kurie mažai domisi kinu. Šis filmas buvo pastatytas pagal kultinį to paties pavadinimo Chucko Palahniuko romaną ir atkreipė į jį dar daugiau visuomenės dėmesio. Visoje Amerikoje filmo pagrindu ėmė kurtis panašaus pobūdžio kovos klubai, kuriuose po darbo susirinkdavo ir vienas kitą mėlynėmis bei kraujosruvomis dosniai apdalindavo iš pažiūros tvarkingi, mandagūs bei pavyzdingi vyrukai. Filmas „Kovos klubas“ išgarsino to paties pavadinimo romaną, o Gillianos Flynn knyga „Dingusi mergina“, pagal kurią sukurtas naujausias Fincherio filmas „Dingusi“, vos pasirodžiusi ir be ekranizacijos pagalbos sugebėjo iš karto atsidurti perkamiausių knygų sąrašuose.
„Kovos klubas“ smarkiai paveikė ir savaip supurtė visuomenę. Ar nors vienam iš režisieriaus vėlesnių filmų pavyko tai padaryti? Nepanašu. Ar prabėgus penkiolikai metų po „Kovos klubo“ pasirodžiusiai naujajai Fincherio juostai „Dingusi“ pavyks sukrėsti žiūrovus? Nežinia. Bet režisierius ir šioje juostoje nesiliauja mėginęs tai daryti. Jis nebando nustebinti, išgąsdinti, sutrikdyti. Fincheriui svarbu bet kokia kaina žiūrovą sukrėsti. Šia intencija pa- remtos didžiausios jo pergalės ir apmaudžiausi pralaimėjimai.
Kol kas sunku pasakyti, kokiems filmams gali būti priskirtas naujausias režisieriaus darbas, tačiau nekyla abe- jonių, kad jo tema turėtų būti aktuali ir savaip įdomi didelei visuomenės daliai. Įtempto trilerio „Dingusi“ siužetas sukasi apie dingusios žmonos Eimės (Rosamund Pike) ieškantį Niką (Benas Affleckas). Penktųjų vestuvių metinių proga Eimė dingsta. Į inten- syvias jos paieškas leidžiasi Nikas, Eimės tėvai, giminaičiai, kaimynai, artimieji ir net visai jos nepažinoję žmonės. Eimės – gražios moters bei puikios žmonos – dingimo istorija sujaudina visą šalį. Tačiau kuo ilgiau tęsiasi paieškos, tuo daugiau žiniasklaidai, artimiesiems ir filmo žiūrovams kyla įtarimų, kad prie Eimės dingimo kažkaip prisidėjęs pats jos vyras. Šiuos įtarimus dar labiau sustiprina paieškų metu girdimi paranojiški žodžiai iš Eimės dienoraščio.
Per paieškas po didinamuoju stiklu atsiduria Eimės ir Niko santuoka, o kažkokia paslaptinga prasme ir visa santuokos institucija. Nors ir Eimė, ir Nikas pristatomi kaip unikalūs ir nestandartiniai individai, jų tarpusavio santykiai ir jausmai gali tapti puikia medžiaga apmąstyti santuoką apskritai. Tai stipriausia filmo pusė. Ir tai, ką, be abejonės, Fincheris sugeba daryti geriausiai, – naujai pažvelgti į nusistovėjusius socialinius santykius.
„Kovos klube“ matėme daug smurto. Jis buvo klubo narius jungiantis bendruomeniškas atsakas abejingumui, susvetimėjimui, konformistiniam kraštutinumų vengimui. „Dingusioje“ smurtas ir vėl tampa ne griaunančia, o jungiančia ir kuriančia galia. Smurtas čia tampa nenusisekusios santuokos pasekme ir kartu tuo, kas toliau saisto ir jungia sutuoktinius. Šioje santuokoje melo ir smurto daug, tik ne visas jis yra kriminalizuotas. Ir tai sukelia dar skausmingesnių išgyvenimų bei norą bet kokia kaina įgyvendinti teisingumą. Filme apmąstoma kaltės ir bausmės tema. Kvestionuojama pati Vakarų visuomenėje nusistovėjusi nusikaltimo samprata – ar būti neištikimam tikrai nėra nusikaltimas?
Įgyvendinti teisingumą „Dingusioje“ nori visi – Eimė, Nikas, Eimės ieškančių savanorių armija ir net visa žurnalistų kurstoma šalis. Tačiau kuo toliau, tuo labiau aiškėja, kad apie jokį „teisingumą“ čia negali būti nė kalbos. Drauge vienu metu koegzistuoja ir bando vienas kitą išstumti daugybė skirtingiausių „teisingumų“, o kuris iš jų tas teisingasis teisingumas, belieka išsirinkti pačiam žiūrovui. Tačiau šis išsirinkimo aktas tik atskleidžia, koks aklas ir svetimas yra pasirinktasis „teisingumas“ visiems kitiems galimiems „teisingumams“.