Ištraukti peiliai
(Knives Out)

Klasikinis šiuolaikinis detektyvas


Režisierius ir scenarijaus autorius Rian Johnson
Operatorius Steve Yedlin
Vaidina Jamie Lee Curtis, Daniel Craig, Chris Evans, Michael Shannon, Don Johnson, Toni Collette, Ana de Armas

2019, JAV, 130 min.
Platintojas Lietuvoje „Acme Film“


Jei esate Agathos Christie detektyvų mėgėjas ir sekmadieniais žiūrite televizijos serialus „Puaro“ ar „Mis Marpl“, filmas „Ištraukti peiliai“ jums suteiks žiūrėjimo malonumo. Ir ne vien dėl to, kad mėgtumėte Puaro pilkąsias ląsteles ar mis Marpl smalsumą, privedantį prie painių bylų išnarpliojimo. Jau dabar režisieriaus Riano Johnsono filmas vadinamas vienu įdomiausių šiais metais, o britų kino žurnalas „Sight & Sound“ šių metų geriausių filmų penkiasdešimtuke jam skyrė trisdešimt pirmą vietą.

Lietuvoje buvo rodyti režisieriaus filmai „Broliai Blumai“ (2008), „Laiko kilpa“ (2012) ir, aišku, paskutinė „Žvaigždžių karų“ epo dalis – „Paskutiniai džedajai“ (2017). Rodos, nieko per daug originalaus, tačiau „Žvaigždžių karus“, kaip ir „Bondą“, siūloma režisuoti ne bet kam. Kai daugelis režisierių vis dažniau renkasi šiuolaikiškesnius trilerius, kuriuose dominuoja veiksmas, Rianas Johnsonas atgaivina „senamadišką“ detektyvinę dramą užmiesčio viloje. Tik veiksmas šįkart vyksta ne kokioje Midsomerio grafystėje, o JAV.

Bandant neatskleisti šmaikštaus ir sukto siužeto, užtenka trumpai pristatyti pagrindinius personažus ir kiek apibūdinti nusikaltimą, kuris ir bus aiškinamas visą filmą. Aktorių atranka, pagrindinių herojų šaržavimas ar puikiai iš Agatos Christie romanų atpažįstami dramaturginiai vingiai tik sustiprina jausmą, kad režisierius gerai išmano detektyvinius romanus ir filmus. Veiksmas vyksta XXI a., sakyčiau, net dabartinėje Trumpo Amerikoje. Viskas prasideda, kai tarnaitė ryte randa namo savininką, 85-erių detektyvinių romanų rašytoją Harlaną Trombį perrėžta gerkle. Šį puikiai suvaidino (ne tik negyvėlį, prie jo siužete nuolat bus grįžtama) vis dar žavesio neprarandantis Christopheris Plummeris. Išėjusiojo „gedi“ visi šeimos nariai, tačiau įdomiausia stebėti ne tiek pačius personažus, kiek juos įkūnijančius aktorius: Jamie Lee Curtis suvaidinta vyriausioji Trombio duktė Linda panaši į velnią, dėvintį „Prada“, Toni Collette herojė Džoni – instagramo influencerė, vis dar širdžių ėdiku save galintis vadinti Donas Johnsonas – Lindos vyras Ričardas. Jų sūnų, žavųjį Ransomą įkūnija dabartinės kartos veiksmo filmų žvaigždutė Chrisas Evansas.

Režisierius nuo pat pradžių pradeda žaisti su žiūrovu ir kuria net šiokią tokią distanciją: pavyzdžiui, scenoje, kai tarnaitė aptinka negyvėlį, ji laiko padėklą su pusryčiais ir kava; išvydusi šiurpų vaizdą, tarnaitė, kitaip nei kaip įprasta tokioje situacijoje, nepradeda klykti – tarsi ir nori pradėti, bet iškart susizgrimba, kad viską tuoj išmes iš rankų, ir nežymiai nusikeikia. Tokių tyčinių komiškų dramaturginių stabtelėjimų bus ne vienas.

Vyšnaitė ant torto – Danielio Craigo suvaidintas privatus seklys Benua Blankas. Jis tarytum Puaro ir Bruno Dumont’o detektyvo Van der Veideno mišinys. Aišku, visi šeimos nariai yra įtariamieji ir visi puikiai žino, kas yra detektyvas, mat Blankas buvo aprašytas net pačiame „New Yorker“. Filmo režisierius akivaizdžiai pašiepė ir Danielio Craigo bandymą kalbėti su akcentu, mat čia jis sunkiai rezga frazes pietietiška JAV tartimi, kartais prasimušant britiškajai. Be to, kaip ir Puaro, jis kartais prabyla trečiuoju asmeniu, o kai kurios jo formuluotės išvis lieka nesuprastos.

Nors filmo scenarijus ir klasikinis, užuominos ir kontekstai – šiandieniai. Ypač socialinė žinutė ir lyg akies mirktelėjimai žiūrovui siūlomi komiški pokalbiai ar frazės. Taip režisierius atgaivina klasikinių detektyvų žanrą, suteikdamas jam gaivumo, kitaip nei Kennetho Branagh „Žmogžudystė Rytų eksprese“ (2017). Po namų patriarcho Harlano Trombio paslaptingos mirties jo šeiminykščių pokalbiai daug ką pasako apie paties režisieriaus požiūrį į dabartinę Ameriką. Visi nariai – grynakraujai baltaodžiai aukštuomenės atstovai, nuolat besiginčijantys apie Amerikos didybę ir imigrantų pavojų. Jauniausio Trombio sūnaus Volto (Michael Shannon) atžala – radikalus nacionalistas paauglys, nuolat įlindęs į telefoną. Na, o visų šeimos bėdų kaltininkė – Harlano Trombio slaugė Marta Kabrera (Ana de Armas). Jau pavardė sufleruoja, kad ji nėra grynakraujė...