Kalėdų eglutės gyvenimas ir mirtis

Klaidžiojimas tarp eglučių


Režisierius Artūras Jevdokimovas

Scenarijaus autoriai Artūras Jevdokimovas, Ramunė Rakauskaitė

Operatoriai Goga Devdariani, David Kikhnadze, Bernardas Andriušis

Kompozitorius Gintaras Sodeika

Prodiuserė Ringailė Leščinskienė, Puk Eisenhardt

Dokumentinis, 2023, Lietuva, Sakartvelas, Danija, 84 min.


Naujo Artūro Jevdokimovo filmo „Kalėdų eglutės gyvenimas ir mirtis“ aprašymas žada kone įtempto veiksmo trilerį apie tai, ko dar nežinojome. O ir pats režisierius viename interviu yra užsiminęs, kad nebegali normaliai žiūrėti į Kalėdas ir su jomis siejamas eglutes.

 

Pasaulinė filmo premjera įvyko Tarptautinio Talino kino festivalio „Juodosios naktys“ konkursinėje programoje, kurioje varžosi Baltijos šalių filmai. Pirmieji žiūrovai Lietuvoje filmą galėjo pamatyti „Kino pavasaryje“, paprastiems mirtingiesiems kantriai teks laukti rudens, kol filmas pasens dar labiau.

 

Pasak režisieriaus, tai kone dešimtmetį brandinta istorija apie kalėdinių eglučių industriją, tamsiąją jos pusę, krikščioniškąsias arba, veikiau, vartotojiškas Kalėdų tradicijas, žmogiškąją kančią, kartvelus ir danus, rytų europiečius (lietuvius irgi) jungiančias istorijas.

 

Kalėdų eglė, turėjusi tapti šios socialinės dramos rišamąja medžiaga, pradeda pasakojimą, ne vieną siužetinę filmo liniją, tačiau egzistuoja kažkur fone arba grožimasi Sakartvelo kalnų eglynais iš paukščio skrydžio. Deja, šio filmo ašimi eglučių niekaip nepavadinsi. Nebent pirmine idėja, o vėliau skirtingos istorijos vystosi savarankiškai – niekaip nepavyko apčiuopti tarp jų ką nors bendra.

 

Taip, iš pradžių rodoma archyvinė medžiaga, kai 1991-aisiais į atokų Sakartvelo kalnų kaimelį atvyksta danai, norėdami parsivežti šio krašto eglių (kaukazinių kėnių) sėklų, kad galėtų vystyti Kalėdų eglučių verslą Danijoje. Iš tiesų ironiškai atrodo, kai griuvus Geležinei uždangai susitinka A ir C klasių europiečiai: nors kartvelai svečius priima draugiškai, danai į vietinius žiūri kaip į laukinius, baisisi jų anglų kalba, tradicijomis, gyvenimo sąlygomis. Deja, ši ironija greit dingsta ir pradedamos sekti vargiai tarpusavyje susijusios istorijos, retkarčiais bandoma vesti paralelę tarp danų šeimos ir kadaise juos priėmusių kartvelų, tačiau labai sunku įžvelgti bendrumą ir aprašytas žmogiškas aistras ar vargus. Taip, viskuo aptekusių danų gyvenimas atrodo baisiai nuobodus, prie Kalėdų stalo jie kalbasi apie klimato atšilimą, kokius laikraščius skaito, kaip jais dalijasi, aptaria savo verslą. Tai montuojama su kartvelų kasdieniu gyvenimu: suaugusiųjų ir mažųjų, kuriems buvo palikta kamera pasifilmuoti patiems, tad ir filmuojama iš vaiko perspektyvos.

 

Toliau filmo istorija tampa dar painesnė – įvedama pas danus dirbančių rytų europiečių, tiksliau, vienos lietuvės linija, nesusijusi su abiem šalimis ir pirmine idėja. Ji tiesiog dirba eglučių ūkyje ir pasakoja apie savo gyvenimą. Tragedija kartvelų kaimelyje: berniukas nušauna savo geriausią draugą, laidotuvių procesija, bet ir ši linija greit pametama. Regis, galiausiai imta fiksuoti viską, kas kūrėjams pakeliui pasirodė verta dėmesio.

 

Sakartvelą ir Daniją ne tik geografiškai skiria tūkstančiai kilometrų, šios šalys niekaip nesuartėja ir filme. Jei kadaise danai ir užsuko pas kartvelus kėnių sėklų, tai nieko nereiškia – visi toliau gyvena atskirus gyvenimus po „istorinio“ susitikimo. Tik vienur – Sakartvelo kalnuose – eglės gyvena šimtmečiais, o jomis apaugę kalnai atrodo įspūdingai, kitur – tie patys kėniukai auginami masiniam vartojimui ir pardavinėjami visoje Europoje. Globaliame pasaulyje tai ne naujiena, tai nėra kažkoks nelegalus ar šešėlinis verslas. Kiekviena šalis turbūt suvartoja daugiau importo nei vietinės produkcijos.

 

Gaila, kad šiame filme, kitaip nei ankstesniame režisieriaus „Second Hand“ (2019), pritrūko struktūros, neatsirenkant ar nesuformuluojant vienos tematinės linijos. Tad taip ir lieka neaišku, kokią aprašytą paslaptį slepia Kalėdų eglutė? Galbūt tik vieną – kad prieš žiemos šventes mūsų prekybos centruose pardavinėjamos daniškos eglutės tankiais spygliais yra užaugintos iš Sakartvelo eglių sėklų. Tačiau ir ši paslaptis atskleidžiama jau filmo aprašyme.