Alantės Kavaitės „Sangailės vasara“

Prancūzijoje gyvenančios režisierės Alantės Kavaitės filmas „Sangailės vasara“ per daugiau nei pusmetį įvairiausiais vingiais apsisuko apie Žemės rutulį – jis rodytas Amerikoje, Australijoje, žymiausiuose Europos festivaliuose, – kol galiausiai, baigiantis vasarai, nusileido ir Lietuvos kino teatruose.

„Sangailės vasara“ – tai istorija apie dviejų paauglių draugystę, jos įtaką merginų svajonėms, brandai. Filmas išsiskiria ne tik LGBT tematika, bet ir vizualiu patekimu, jame užfiksuoti rizikingi lėktuvų manevrai, kuriuos atliko akrobatinio skraidymo pasaulio čempionas Jurgis Kairys. Pagrindinė filmo veikėja Sangailė (Julija Steponaitytė) svajoja skraidyti, o meniškos prigimties Austė (Aistė Diržiūtė) padeda jai nugalėti aukščio baimę ir išlaisvinti savąją prigimtį.

Žiemą vykusiame Sandanso kino festivalyje (JAV) A. Kavaitė už „Sangailės vasarą“ apdovanota kaip geriausia režisierė užsienio šalių vaidybinio kino kategorijoje (nominacija „World Cinema Dramatic“).

Tai pirmas toks lietuviško filmo įvertinimas. Daugiau nei dvi dešimtis festivalių apkeliavusi „Sangailės vasara“ sulaukė ir daugybės įvairių užsienio kino kritikų vertinimų.

Rugsėjo pirmąją savaitę internetinėje filmų duomenų bazėje (IMDb) šis filmas įvertintas 335 balsais, kurių vidurkis dešimtbalėje sistemoje 6,9. IMDb taip pat užfiksavo 24 recenzijas ne tik anglų, bet ir prancūzų, vokiečių, olandų, kroatų kalbomis.

Pateikiame keletą ištraukų.

Kenneth Turan

Los Angeles Times

Tai poetiška staigmena iš Lietuvos, pasivaidenimas, trumpa hipnotizuojanti istorija apie jauną, skraidymą įsimylėjusią merginą ir kitą, šią jos aistrą padrąsinusią.

 

Scott Foundas

Variety

Nors filmo pasakojimas ir gyvybingas, jam šiek tiek pritrūksta originalumo, jaučiama dramaturginė skuba, kas, kita vertus, ir kuria tą svaiginančią atmosferą. Vasara šiame filme – toks pat svarbus personažas kaip ir Austė ar Sangailė. Ilgos, tingios  vasaros dienos nukelia į Erico Rohmero filmus, kurių veikėjai karstosi stogais, dūksta miške ir kitaip susilieja su gamta ir šiltuoju sezonu. „Sangailės vasaros“ stiprybė – santykių vystymosi intensyvumas. Kai matome ekrane berniukišką Aistę ir hipnotizuojančią mėlynakę Juliją, jų žavesys giliai panardina į filmą ir viskas aplink užsimiršta.

 

Todd McCarthy

The Hollywood Reporter

Alantės Kavaitės antrasis vaidybinis filmas išryškina greitai išnykstančią akimirką tarp paaugliško smalsumo ir išsiskleidusio erotiško sąmoningumo. Tarsi svaiginančio jausmingo vizualumo kaskada. Režisierei pasisekė rasti dvi labai savitas, skirtingas jaunas aktores, kurios įtikinamai perteikia visą impulsų ir emocijų karuselę.

 

Gregory Ellwood

Hitfix.com

Galbūt šiek tiek keista, kad 2015 m. pasaka apie paauglių vasaros romaną atrodo tokia siaubingai pažįstama. Nuo tada, kai 9-ajame dešimtmetyje ėmė populiarėti filmai homoseksualų tema, panašių dramų ir Amerikoje, ir už jos ribų atsirado labai daug. Alantė Kavaitė apdovanota režisierės talentu, tačiau sugebėjo sukurti tik akis prie žavios estetikos prikaustančią juostą. Dirbdama drauge su operatoriumi Dominique’u Colinu, režisierė iš gundančių vaizdų nuaudė išties nuostabų tinklą. Kitaip nei filme „Adelės gyvenimas“, kuris akivaizdžiai sukurtas iš vyriškos perspektyvos, Kavaitė puikiai žino, kurios moters kūno vietos priverčia Austę pamesti galvą dėl Sangailės. Ji nukreipia kamerą į veidą ir mes matome, kaip vėjas lengvai kedena plaukus ant skruosto. Būtent dėl to jų lytinis aktas daug natūralesnis ir įtikinamesnis nei „Auksinę palmės šakelę“ laimėjusiame filme.

 

Olivier Bachelard

Abus de cine

Tai originalus perėjimas iš paauglystės į pilnametystę, suaugusiųjų gyvenimą. Rizika, judėjimas į priekį, baimių įveikimas. Visos šios temos „Sangailės vasaroje“, kaip ir pati vasara, labai svarbios. Istorija minimalistinė, bet vaizdų grožis ją užpildo. Dviejų merginų susitikimas paprastas ir trumpas, tačiau abiem labai reikšmingas, o žiūrovui – hipnotizuojantis.