2021-ųjų „Oskarai“: kas laimės ir kas turėtų laimėti?

Ne vienas užsienio leidinys žada, kad šie Amerikos kino akademijos apdovanojimai bus vieni neįprasčiausių, tačiau tikrai aišku, kad džiaugsmai ir nusivylimai niekur nedings. Siūlome susipažinti su BBC „Oskarų“ horoskopais.

Geriausias filmas

 

Chloé Zhao filmas „Klajoklių žemė“ („Nomadland“) – mažas, asmeniškas, bet kartu ir epinis kelio filmas su žadą atimančiais dykumų vaizdais, apmąstymais, ką reiškia senti šiuolaikinėje Amerikoje. Ko daugiau Jums ar Akademijai reikia? Dauguma nominantų turi šansų, tačiau nesunku suprasti, kodėl būtent „Klajoklių žemė“ lyderiauja nuo praėjusių metų Venecijos kino festivalio, kur buvo apdovanotas „Auksiniu liūtu“. Taip, šis filmas turėtų gauti statulėlę, sutrukdyti galėtų tik neišvengiamybė. Jei rinkėjai norėtų sumaišyti kortas, galėtų nustebinti ir pasirinkti filmą „Minari“ (rež. Lee Isaac Chung). Tai iškalbinga korėjiečių šeimos istorija, gerokai stipresnė už ugningą politinę dramą „Judas ir juodasis Mesijas“ („Judas and the Black Messiah“, rež. Shaka King).

 

Geriausias aktorius

 

Tikriausiai „Oskaras“ atiteks Chadwickui Bosemanui ir tai bus pernai mirusio aktoriaus pagerbimas. Filme „Ma Rainey: bliuzo motina“ („Ma Rainey’s Black Bottom“, rež. George C. Wolfe) Bosemanas vaidina muzikantą su tamsia praeitimi. Aktoriaus vaidyba balansuoja tarp žvalumo ir gilaus skausmo. Šiaip „Oskaras“ turėjo atitekti Delroy’ui Lindo, suvaidinusiam Spike’o Lee filme „Da 5 Bloods“, deja, jis nebuvo nominuotas išvis. Aišku, būtų žavu matyti, kaip 83-ejų Anthony Hopkinsas atsiima dar vieną „Oskaro“ statulėlę už vaidmenį filme „Tėvas“ („The Father“, rež. Florian Zeller). Bet Chadwickas Bosemanas tikrai nusipelnė „Oskaro“ už energingą ir nenuspėjamą, ambicingą džiazo trimitininko vaidmenį – Akademija greičiausiai norės pagerbti šio įkvepiančio aktoriaus, mirusio nuo vėžio, gyvenimą.

 

Geriausia aktorė

 

Statulėlės nusipelnė Vanessa Kirby. Filme „Moters dalys“ („Pieces of a Woman“, rež. Kornél Mundruczó) ilga, vieno kadro gimdymo scena namuose – viena skausmingiausių ir tiksliausių kine, o kiekviena Kirby dejonė ir ašara išties autentiškos. Tačiau tikriausiai apdovanojimą atsiims Carey Mulligan. Gali būti, kad kai kurių žiūrovų „Perspektyvi mergina“ („Promising Young Woman“, rež. Emerald Fennell) ir neįtikino, tačiau net ir skeptikai negailėjo Mulligan vaidybai pagyrų. Kas vis dėlto taps šios kategorijos nugalėtoja, nuspėti turbūt sunkiausia. Gali būti, kad Frances McDormand už savo be galo natūralų vaidmenį filme „Klajoklių žemė“ gaus trečią „Oskaro“ statulėlę.

 

Geriausias antraplanis aktorius

 

Čia apdovanojimą be išlygų turėtų gauti Danielis Kaluuya už „Juodųjų panterų“ lyderio vaidmenį filme „Judas ir juodasis Mesijas“. Tiesą pasakius, jis ir yra pagrindinė filmo varomoji jėga, tačiau kartais Akademijos atrinktų kandidatų į tam tikras kategorijas išvis neįmanoma suvokti. Apskritai, ši kategorija neturi prasmės. Mat abu – Danielis Kaluuya ir Judą suvaidinęs Lakeithas Stanfieldas – nominuoti už antraplanį vaidmenį, tai kas šiame filme grojo pirmu smuiku? Vis dėlto Kaluuya turėtų būti apdovanotas, nes jo buvimas filme toks akivaizdus ir stiprus, kad be jo ši istorija būtų praradusi pusę žavesio.

 

Geriausia antraplanė aktorė

 

Bulgarų aktorė Maria Bakalova įrodė, kad gali būti tokia pat šmaikšti ir drąsi kaip ir Sacha Baronas Cohenas, nors ir turi gerokai mažiau patirties. „Boratas. Kitas filmas“ („Borat Subsequent Moviefilm“, rež. Jason Woliner) gal ir nublanksta prieš pirmą dalį, bet Bakalovos ir Rudy Giuliani viešbučio scena niekad nepasimirš. Vis dėlto tikriausiai statulėlę atsiims Amanda Seyfried, suvaidinusi Davido Fincherio „Manke“. Nors filmas gavo net dešimt nominacijų, vargu ar jos virs statulėlėmis. Dar viena reali pretendentė – Youn Yuh-Jung, suvaidinusi močiutę filme „Minari“ ir jau apdovanota BAFTA „Auksine kauke“. Jos pliusas: šmaikščios ir drąsios padėkos kalbos.

 

Geriausias režisierius

 

Tik Chloé Zhao vaizduotė padarė filmą „Klajoklių žemė“ tokį gyvą ir jautrų. Juo labiau kad režisierė jau susišlavė visus pagrindinius apdovanojimus. Beje, ši kategorija tikrai stipri, tačiau Zhao išsiskiria unikalumu jungdama fikciją ir realybę, šalia sustačiusi neprofesionalius aktorius ir „Oskaro“ veteranus. Taip šių dalių anksčiau sukomponuoti nepavyko niekam. Pirma moteris, laimėjusi „Oskarą“ už režisūrą, buvo Kathryn Bigelow, Zhao turėtų tapti antra.

 

Geriausias dokumentinis filmas

 

Turbūt laimės režisierės Garrett Bradley „Laikas“ („Time“), mat jame rutuliojama istorija – tarsi masalas Akademijai. Tai jau ne pirmas filmas socialiai opia tema apie JAV kalėjimus. Tačiau labiausiai „Oskaro“ nusipelno originalesnės formos rumunų darbas „Kolektyvas“ („Collective“, rež. Alexander Nanau), o ir apie korumpuotą sveikatos sistemą mažai kas kalba. Juolab kad filmas sukurtas Holivudui būdinga konspiracinių trilerių maniera apie baisią politikų korupciją. Taigi, kas nusvers: šiltas poetiškas nenuilstančios moters portretas „Laike“ ar įtemptas ir šokiruojantis „Kolektyvas“?

 

Geriausias filmas užsienio kalba

 

Šioje kategorijoje tiek daug puikių filmų, tiek skirtingų žanrų, kad atrodo keista juos visus lyginti. Tačiau daugumos favoritu vis dėlto išlieka Thomo Vinterbergo „Dar po vieną“ („Druk“). Ši tragikomedija jau užkariavo viso pasaulio širdis, o rinkėjai tikrai gali susitapatinti su alkoholio persunkta vidurio amžiaus krize. Nebūtų nuostabu, jei po poros metų Holivudas sukurtų perdirbinį. Filmo sėkmė Akademijos apdovanojimuose – vienas tikriausių dalykų, kai vis dar gyvename nežinomybėje. Be to, Amerikoje tikrai jau ne vienas pažįsta ir Madsą Mikkelseną...

 

Pagal užsienio spaudą parengė Ilona Vitkauskaitė