Nr. 2020/2 (353)

Rengdami pirmąjį šių metų numerį, pasirodžiusį kovo pradžioje, tikrai nesitikėjome, kad per keletą dienų gyvenimas apvirs aukštyn kojomis. Turbūt ir jūs, mieli skaitytojai... Juk mūsų turinys susijęs su šalyje vykstančiais festivaliais, rodomais filmais, viešinčiais svečiais. Viskas sustojo, tad šiek tiek sutrikome, o kiek atsitokėję nusprendėme, kad „Kinas“ vis tiek turi pasirodyti. Šįkart truputį kitoks, užtat dvigubas.

Kadangi realybė virto kone apokaliptinio filmo siužetu ar distopine ateitimi, vykstančia dabar, nusprendėme nemažą dalį šio numerio skirti apokaliptiniam ir distopiniam kinui. Atsigręžti atgal, kad geriau suprastume dabartį.

Apokalipsės baimė – sena kaip pasaulis, tačiau į jos apraiškas pažvelgsime per kiną, atsiradusį tik XIX a. pabaigoje. Apokaliptiniame kine dažnai koncentruojamasi į globalias katastrofas ir pavienius individus, išgyvenusius kataklizminius įvykius. Dažniausiai pasaulis sunaikinamas tam, kad būtų sukurtas naujas, geresnis. Kiekviename filme įvyksta išorinio pavojaus arba Kito susidūrimas su tuo, ką suvokiame kaip normalumą. Apokaliptinis kinas turi ne vieną kategoriją, tačiau iš arčiau šiame numeryje apžvelgsime kelias. Įvairiausio plauko virusų protrūkiai ekrane dažnai įgauna zombių pavidalą. Su gyvųjų numirėlių evoliucija kine supažindina Ilona Vitkauskaitė. Religinės apokalipsės įkūnijimo – Antikristo – ieškos Aušra Pažėraitė.

Dmitrij Gluščevskij savo straipsnyje „Pavojaus šešėlis: distopija kaip kasdienybė“ rašo, kad nors distopiniai kūriniai ir pasakoja apie žmonijos ateitį, jų siužetai turi daugiau ar mažiau išreikštą ryšį su šiandiena. Distopiniuose pasauliuose visuomenė dažniausiai jau išgyvenusi apokaliptinius scenarijus, tad siūlome susipažinti ir su jau klasika tapusiais garsiais distopiniais filmais. Dabartinės pandemijos akivaizdoje juos iš naujo prisiminė ir recenzavo mūsų autoriai. Šalia jų – iš arčiau pristatomas ir distopinių pasaulių vizionierius Terry Gilliamas, iki šiol labiau tikintis ne gyvenimu, o pasaka.

Kad viskas neskambėtų taip niūriai, stengėmės kiek apčiuopti ir dabartinio kino pulsą, kai ką dar pavyko pasižiūrėti iki karantino, o vėliau – virtualioje erdvėje. Iš arčiau pažvelgėme į du menininkus, metoo kontekste esančius skirtingose barikadų pusėse: Laima Kreivytė rašo apie intelektualią ir politišką prancūzų aktorę Adèle Haenel, sukūrusią įsimintiną vaidmenį Céline Sciamma filme „Liepsnojančios moters portretas“, o Izolda Keidošiūtė pristato režisierių Romaną Polanskį.

Iš arčiau pažvelgėme ir į vieną įdomiausių šiuolaikinių lietuvių teatro ir kino aktorių Valentiną Novopolskį, nusifilmavusį pernai Kanuose rodytame Jurio Kursiečio filme „Olegas“. Jo vaidybą lyg per didinamąjį stiklą analizuoja Rimgailė Renevytė.

Šiame numeryje tikrai visko daug, tad tikimės, kad mūsų nepamiršote ir apsidžiaugsite pašto dėžutėje ar spaudos kioskuose radę kone dvigubai storesnį žurnalą.

Malonaus skaitymo!

Kinas

353.jpg

Viršelyje – kadras iš Céline Sciamma filmo „Liepsnojančios moters portretas“. Apie filmą skaitykite 74 p.

kino istorija
Živilė Pipinytė
Šviesios ateities miražai
interviu
Brigita Kulbytė
Kino ekosistema ir karantinas
Brigita Kulbytė
Nerijus Milerius: kad ir kaip efektingai kine žūtų visas pasaulis, žiūrovas užima privilegijuotą poziciją
knygos
Neringa Kažukauskaitė
Ieškant Šarūno Barto
tema
Aušra Pažėraitė
Antikristas kine
Ilona Vitkauskaitė
Zombių evoliucija
Dmitrij Gluščevskij
Pavojaus šešėlis: distopija kaip kasdienybė
kino teatras
Neringa Kažukauskaitė
Tiesiog nuostabu (Thalasso)
Ieva Toleikytė
Visa tiesa apie divą (La vérité)
Rimgailė Renevytė
Kristaus kūnas (Boże Ciało)
Rūta Birštonaitė
Švilpautojai (La Gomera)
Agnė Mackė
Parazitas (Gisaengchung)
Laima Kreivytė
Liepsnojančios moters portretas (Portrait de la jeune fille en feu)
Auksė Kancerevičiūtė
Gražiausi gyvenimo metai (Les plus belles années d’une vie)
Linas Vildžiūnas
Pareigūnas ir šnipas (J’accuse)
Neringa Kažukauskaitė
Dvasia šarvuose (Kôkaku Kidôtai)
Ramūnas Pronckus
Terminatorius (The Terminator)
Santa Lingevičiūtė
Pašėlęs Maksas (Mad Max)
Laura Šimkutė
Svetimas (Alien)
Rasa Paukštytė
Likvidatorius (Blade Runner)
Živilė Pipinytė
451 pagal Farenheitą (Fahrenheit 451)
Ramūnas Pronckus
Pasaulių karas (The War of the Worlds)
iš arčiau
Rimgailė Renevytė
Aktorius iš stygiaus Valentinas Novopolskis
Santa Lingevičiūtė
Šių dienų Don Kichotas
Izolda Keidošiūtė
Visada vienišas
Laima Kreivytė
Intelektuali ir politiška
renginiai
Baltijos banga
feljetonas
Živilė Pipinytė
Senelis už anūką neatsako, arba Filmas, kurio nebus